reklama

Kiedy skończą się kilometrowe korki na Lutomierskiej? Spór o tunel zakończony w sądzie

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor: | Zdjęcie: UM Pabianice

Kiedy skończą się kilometrowe korki na Lutomierskiej? Spór o tunel zakończony w sądzie - Zdjęcie główne

Naczelny Sąd Administracyjny wydał rozstrzygnięcie w sprawie sporu pomiędzy Zarządem Dróg Wojewódzkich a Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych. | foto UM Pabianice

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Wiadomości PabianiceNaczelny Sąd Administracyjny wydał rozstrzygnięcie w sprawie sporu pomiędzy Zarządem Dróg Wojewódzkich a Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych. To ważna informacja dla Pabianic w walce o budowę bezkolizyjnego przejazdu drogowo-kolejowego w ul. Lutomierskiej.
reklama

W lutym i pod koniec marca 2023 r. Naczelny Sąd Administracyjny wydał trzy identyczne rozstrzygnięcia sporu kompetencyjnego pomiędzy Zarządem Dróg Wojewódzkich a Generalną Dyrekcja Dróg Krajowych w sprawie wskazania zarządcy drogi krajowej nr 71, na odcinku między węzłem Pabianice Północ a skrzyżowaniem z drogą krajową nr 91 w Rzgowie.

NSA uznał, że oddanie do użytku drogi ekspresowej S14 (od węzła Aleksandrów Łódzki do węzła Łódź Lublinek) nie wywołało z mocy prawa zmiany kategorii spornego odcinaka drogi krajowej nr 71 na drogę wojewódzką, tym samym pozostaje ona pod zarządem GDDKiA. Prawomocne rozstrzygnięcie "czyja jest droga" to ważna informacja dla Pabianic w walce o budowę bezkolizyjnego przejazdu drogowo-kolejowego w ul. Lutomierskiej.

reklama

Kilometrowe korki na ul. Lutomierskiej

Inwestycje powinny zrealizować Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wraz z PKP PLK, ponieważ przejazd leży na skrzyżowaniu drogi krajowej z linią kolejową 14. Ażeby zwiększyć szansę na budowę tunelu, w 2019 r. władze Pabianic zadeklarowały udział w kosztach, ale to nie posunęło sprawy naprzód.

Na Lutomierskiej już dziś tworzą się kilometrowe korki, a gdy zakończy się budowa tunelu średnicowego w Łodzi i nowego przystanku kolejowego, problem z ruchem będzie jeszcze większy. Jak podaje rzecznik prasowa UM Pabianice Aneta Klimek, sytuacja, w której droga krajowa przecina w jednym poziomie tak intensywnie eksploatowaną linię kolejową, to ewenement w skali kraju, tym bardziej że inne uciążliwe przejazdy drogowo-kolejowe zostały w ostatnich latach przebudowane.

reklama

Na dzisiaj przez Pabianice przejeżdża około 90 pociągów na dobę w tym 64-osobowe w dni powszednie plus około 25 towarowych

- dodaje. 

Walka o tunel trwa już od kilku lat

Starania władz Pabianic o przebudowę przejazdu na bezkolizyjny zaczęły się w 2007 roku, gdy powstał projekt budowlano-wykonawczy inwestycji wraz z podziałem działek. Przybrały na sile w 2017 roku, kiedy wiadomo było, że wraz z budową tunelu średnicowego wzrośnie częstotliwość kursowania pociągów do Pabianic. Korespondencja i rozmowy kierowane były do rozmaitych osób i instytucji różnych szczebli, po Prezesa Rady Ministrów. O wybudowanie przejazdu bezkolizyjnego wspólnie z prezydentem miasta występował Społeczny Komitet Mieszkańców osiedla Dąbrowa.

reklama

Temat poruszany był między innymi przy okazji planowanego przystanku Pabianice Północ przy Lutomierskiej, czyli w bliskim sąsiedztwie przejazdu. W 2018 roku pojawiła się możliwość, żeby PKP PLK z GDDKiA wspólnie pozyskały dofinansowanie na przebudowę przejazdu ze środków unijnych, ale - jak poinformowało Ministerstwo Infrastruktury - w wymaganym terminie GDDKiA nie przekazała do PKP PLK dokumentacji projektowej, co w konsekwencji uniemożliwiło wnioskowanie o środki unijne

- informuje Aneta Klimek. 

Dla bezpieczeństwa pieszych przebudowie przejazdu towarzyszyć powinna budowa ciągu pieszo-rowerowego wraz z oświetleniem od przejazdu do ul. Pasterskiej w Szynkielewie, co już kilka lat temu znalazło się w aktualizacji rządowego Programu Likwidacji Miejsc Niebezpiecznych, ale dotąd nie weszło w realizację.

reklama

Tunel powinien powstać w trybie pilnym

W świetle postanowień NSA wskazujących zarządcę DK 71, jedyny argument, dla którego GDDKiA nie podjęło się realizacji inwestycji, jest już nieaktualny. Dlatego też prezydent Pabianic wystąpił o pilne podjęcie działań zmierzających do wyłonienia wykonawcy, który wybuduje bezkolizyjny przejazd na ul. Lutomierskiej wraz z ciągiem pieszo-rowerowym i oświetleniem od przejazdu do ul. Pasterskiej w Szynkielewie.

Planowane zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów oraz uruchomienie przystanku osobowego Pabianice Północne są przesłankami do wybudowania tunelu drogowego pod linią kolejową nr 14 jak najszybciej, w trybie pilnym. Jak podaje Aneta Klimek, pismo zostało skierowane wczoraj (26 kwietnia) do Ministra Infrastruktury Andrzeja Adamczyka oraz do oddziału GDDKiA w Łodzi.

Z Harmonogramu GDDKiA z 2019 roku wynika, że realizacja budowy tunelu powinna się zacząć w latach 2023-2024, a planowany koszt inwestycji to ponad 23 mln zł.

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama